Een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit
Voor de PVDA komen voetgangers en fietsers op de eerste plaats in onze woonkernen, vanuit het principe dat de auto overal ‘te gast’ is. Om zich veilig en vlot te kunnen verplaatsen binnen de gemeente is dan ook goede en veilige infrastructuur nodig. Hiervoor zijn grote investeringen nodig in voetpaden, fietspaden en wegen, we willen hier een aantal versnellingen hoger schakelen.
Onze verwezenlijkingen
- Extra investeringen in voetpaden, fietspaden en wegen, maar nog veel werk aan de winkel
- Vernieuwing Busplein
- Geen onleefbare omvorming R4
- Gratis strooizout voor alle Zelzatenaars
- Behoud overal gratis parkeren in Zelzate
Meer achtergrondinformatie
We zijn er trots op dat Zelzate een gemeente is waar je nog gratis kan parkeren. Dit moet ook in de toekomst zo blijven. In de winterperiode voorzien we ook gratis strooizout voor alle inwoners van Zelzate.
Na jarenlange verwaarlozing van het openbaar domein, in het bijzonder van de voetpaden, heeft de Toekomstcoalitie geïnvesteerd in het herstel van wegen en voetpaden. Maar er is nog veel inhaalwerk nodig.
De vernieuwing van het busplein is één van de meest zichtbare realisaties waarop we aan een vlot bereikbaar Zelzate hebben gewerkt. De verbinding tussen Zelzate en omliggende gemeenten via het openbaar vervoer moet ook beter, met onder andere een herstel van de 55 als sneldienst vanuit Zelzate naar Gent.
Niet alleen het kanaal maar ook de R4 splitst Zelzate in twee. Vlaamse plannen behandelen de R4 slechts als een doorgangsweg, maar voor de inwoners van onze gemeente is het ook een lokale weg. Dat dubbele karakter vergt een constante balanceeroefening: tussen doorgaand verkeer dat zo snel mogelijk door onze gemeente moet geloodst worden enerzijds en lokaal verkeer dat veilig en vlot binnen de gemeente moet kunnen circuleren (waaronder ook zwakkere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers).
Het blijft voor de PVDA cruciaal om de hervorming van de R4 steeds met bewoners af te toetsen. Een zoveelste infrastructuuringreep mag niet alleen de (inter)nationale doorstroom tot doel hebben, maar moet ook de leefbaarheid en lokale mobiliteit van Zelzate ten goede komen.
De doortocht van de R4 door het centrum van de gemeente moet zo veilig mogelijk verlopen en de doortocht langs onze gemeente dient ingesleufd en maximaal overkapt worden.
We blijven hier samen met de bewoners, adviesraden en actiecomités voor pleiten bij de toekomstige Vlaamse regering. Veiligheid, leefbaarheid, lokale mobiliteit en gezondheid dienen meegenomen te worden in het toekomstig tracé van de R4.
Wat wij willen
1. Veilige mobiliteit voor zwakke weggebruikers
Meer achtergrondinformatie
Een aantal versnellingen hoger schakelen in het herstellen van fietspaden, voetpaden en wegen.
Naast de toekomstige bovenlokale fietsverbinden tussen Zuid en Noord ( Zelzate - Sas Van Gent F424) Oost-West ( F423 Eeklo-Zelzate via 2e Gidsenlaan/Denderdreve ) en West-Oost ( F424 via brug richting Zelzate-Zuid, zo naar Wachtebeke ) is een extra ‘Bypass’ aangewezen via park Warande, Vermandelstraat naar Suikeraai om de verkeersveiligheid te verhogen.
Fietsverkeer richting Wachtebeke via tunnelkoker voor COSMOS-rotonde dient ook veiliger verlengstuk te krijgen richting Wachtebeke aan kant van Kloosterbos
‘Zone 30’ in alle wijken waar fietspaden niet gescheiden zijn van de weg.
Handhaving van ‘Zone 30’ met extra ‘digitale snelheidsborden’ op basis waarvan gerichte controles kunnen uitgevoerd worden
Veiliger maken van de schoolomgevingen via flankerende maatregelen in overleg met de scholen.
Uitbreiding van ‘fietsstraten’ waar mogelijk.
In afwachting van de omvorming van ‘R4WO’ met het agentschap Wegen en Verkeer in overleg blijven gaan om kruispunten van gewestwegen met lokale wegen veiliger te maken.
De Assenedesteenweg op Zelzate tot aan Kruispunt Katte-Debbautshoek wordt een lokale weg, met asverschuivingen en verkeersremmende maatregelen, om verkeersveiligheid te verhogen.
Screening van gemeente in functie van aanbrengen extra zebrapaden om voetgangers veilig te laten oversteken.
Sensibilisering en promotie rond verkeersveiligheid verhogen. Op parking Vredekaai in samenwerking met de scholen en politie ‘verkeersveiligheidssessies’ inlassen om verkeerskennis, inzicht-en vaardigheid op te schroeven bij kinderen (vb. ‘dode hoek’- opstellingen, promotie fietshelm, signalisatie en veilig oversteken)
Werk blijven maken van proefopstellingen in samenspraak met de buurt om verkeerssituaties te verbeteren en veiliger te maken.
2. Mobiliteit die iedereen meeneemt
Meer achtergrondinformatie
Pendelbusje tussen Oost en West voor de minder mobiele inwoners.
We blijven ijveren voor een herstel van ‘De Lijn’ 55S sneldienst van Zelzate naar Gent, in het bijzonder voor scholieren en studenten. Er zijn ook meer bussen nodig. Nu is de bus tijdens schooluren vaak volledig vol en rijden ze daarom scholieren voorbij aan de bushalte. Eén bus per uur naar Gent volstaat niet.
We blijven inzetten op een spoorwegverbinding personenvervoer met station tussen Gent en Zelzate met aandacht voor de inplanting en leefbaarheid van de nabijgelegen woonkernen. Geen nieuwe lasten zonder lusten. Als er een spoor komt voor goederenvervoer, kan dat enkel als er ook personenvervoer komt.
We blijven werk maken van inclusie om onze openbare gebouwen en infrastructuur voor iedereen toegankelijk te maken.
We vrijwaren de maximale bereikbaarheid van centrumplaatsen in overleg met lokale handelaars.
Overal in Zelzate kan je gratis parkeren. Dit moet ook in de toekomst zo blijven.
We onderzoeken de mogelijkheid om in samenwerking met de rijscholen in Zelzate verplaatsbare obstakels en elementen te voorzien op onze parking ‘Vredekaai’ voor jongeren die willen leren rijden.
3. Mobiliteit die leefbaar is voor de buurt
Meer achtergrondinformatie
De omvorming van de R4 Oost-West moet gebeuren met inspraak van de bewoners in functie van een maximale overkapping, grotere afstand van de woonkernen en een veilige doortocht door ons centrum, om een verbetering van de leefbaarheid en lokale mobiliteit te bekomen.
We blijven ijveren voor de ontsluiting van Karnemelkpolder via de R4 bij AWV om de verkeersveiligheid te verhogen en de verkeersdruk in de St-Stevensstraat te verlichten
We willen een betere handhaving op verbod doorgaand vrachtvervoer op R4 tussen Leegstraat en Assenedesteenweg.
We blijven ijveren voor betere geluidsbuffering en luchtkwaliteit voor omwonenden in de nabijheid van E34 en R4. We voeren regelmatige metingen ( fijn stof en geluid) vanuit provincie en gemeente om AWV aan te sporen tot actie.
We blijven de noodzaak van een uitgeruste vrachtwagenparking met goed uitgeruste sanitaire voorzieningen in de nabijheid van Zelzate bepleiten bij hogere overheden. Ondertussen werden paaltjes geplaatst om de veiligheid van fietsers te garanderen en overlast voor omwonenden te vermijden, maar een structurele, duurzame oplossing voor de vrachtwagenchauffeurs moet er in ieder geval de volgende bestuursperiode komen.
4. Mobiliteit die duurzaam is
Meer achtergrondinformatie
We zetten in op 2 elektrische ‘deelauto’s’ en willen het aanbod uitbreiden in de toekomst
We voorzien voldoende plaats voor publieke laadpalen in functie van de verduurzaming van het wagenpark van onze inwoners.
We plaatsen bijkomende fietsenrekken en laadpunten bij onze diensten en centrumplaatsen om onze inwoners te stimuleren om de (elektrische) fiets te nemen.
We onderzoeken hoe we meer overdekte en beveiligde fietsenstallingen kunnen voorzien, om gestolen en rondslingerende fietsen bv. op het busplein te vermijden.
Toelichting
Zelzate is ingesnoerd door 2 gewestwegen en doormidden gezaagd door het kanaal Gent-Terneuzen. De littekens van Zelzate zijn goed te zien op tal van luchtfoto’s en satellietbeelden. 3 kanaalverleggingen en 2 gewestwegen hebben de leefbaarheid van onze gemeente enorm op de proef gesteld.
Meer achtergrondinformatie
Het sluitstuk van de R4 rondom de Gentse haven loopt dwars door ons centrum. De Brug staat 20 keer per dag open en als er gewerkt wordt in de tunnel, dan wordt alle verkeer omgeleid via de Brug. Bovendien is het verouderde tunnelcomplex niet geschikt om het gevaarlijk vrachtvervoer -‘ ADR’ transport - door te loodsen, wat dus sowieso ook door het centrum moet.
Dit heeft een bijzonder grote impact op de lokale mobiliteit van de Zelzatenaar en bijgevolg ook op de leefbaarheid in termen van geluidsoverlast, fijn stof en verkeersinfarcten. We kunnen de gewestwegen natuurlijk niet uitgommen en we ondergaan de weeffouten van het verleden, maar door het been stijf te houden en samen met de inwoners en actiecomités te strijden voor een betere omvorming van R4WO, werd de pauzeknop even ingedrukt.
Het plan van AWV werd door de gemeenteraad en de Zelzatenaar naar de ‘prullenbak’ verwezen en er kwam een geheel nieuw proces met de conceptuele denkoefening ‘ruimte Zelzate’ waar alles terug naar de tekentafel werd verwezen. Dankzij bestuur, inwoners en actiegroepen kwam een gedragen visie op alle toekomstige infrastructuuringrepen, waaronder verschillende scenario’s voor een R4-tracé en een nieuwe tunnel.
Voor de eerste keer in jaren werden alle infrastructuuringrepen van de toekomst gezamenlijk en geïntegreerd bekeken én werd rekening gehouden met de leefbaarheid, gezondheid en lokale mobiliteit van Zelzate.
De meest optimale scenario’s liggen nu op tafel, met een maximaal overkapte R4, verkeersknooppunten die verder weg liggen van de woonkernen en met verschillende tunneltracés waarbij de tunnelmonden veel verder liggen van waar ze nu gesitueerd zijn.
Een grotere overkapping, een betere omleiding van (gevaarlijk) vrachtverkeer door een nieuwe tunnel en voldoende afstand van de woonkernen, zal leiden tot een kwalitatievere en gezonde gemeente en daar blijven we voor gaan, samen met actiegroepen en inwoners.